|
|
|
|
|
Bezoek
Amsterdam / Visit Amsterdam |
|
|
|
|
|
Nederland schaart zich dit jaar 2012 in de rij
van landen die in de ontwerpwedstrijd Europa Stamp Best Design
Competition de strijd met elkaar aangaan. Voor 2012 staat
deze in het teken van “Visit”.
De opdracht: ontwerp postzegels die Europeanen verleiden tot een
bezoek aan een ander Europees land.
Voor de Europazegels/Nederlandzegels 2012 is deze opdracht
vertaald naar het thema het water van Amsterdam, wat symbool
staat voor de positie en aantrekkingskracht van Nederland als
waterland. |
|
|
|
|
|
De postzegels |
- |
De Velletjes |
|
|

|
|

|
|
|
Op de postzegels is te zien hoe de rijkdom en de
stedenbouwkundige ontwikkeling van Amsterdam gedomineerd worden
door de historische grachtengordel en de Amstel (Europazegels)
en het IJ en het Oosterdok (Nederlandzegels).
Zowel het velletje Nederlandzegels 2012 als het velletje
Europazegels 2012 bevat drie maal twee unieke postzegels met de
respectievelijke waardeaanduiding Nederland 1 en Europa 1.
Hieronder komen de postzegels in detail aan bod. |
|
|
|
|
|
Het velletje "Bezoek Amsterdam"
Op het velletje Nederlandzegels 2012 werd gekozen
voor foto’s van het Scheepvaartmuseum aan het Oosterdok (met het
VOC-schip Amsterdam ervoor)
en van het Muziekgebouw aan ’t IJ met het Bimhuis (met het
cruiseschip MSC Lirica ernaast).
|
|
|
 |

|
|
|
Het Scheepvaartmuseum (voorheen Nederlands
Scheepvaartmuseum) is een scheepvaart- en rijksmuseum in
Amsterdam en heeft een van de belangrijkste collecties
voorwerpen met betrekking tot de maritieme geschiedenis.
Na een ingrijpende verbouwing vanaf 8 januari 2007 is het museum
sinds 2 oktober 2011 weer open voor het publiek. De replica van
de Oost-Indiëvaarder Amsterdam was tot voorjaar 2011 nog te
bezichtigen bij science center NEMO, en werd daarna gedurende de
zomer van 2011 gerenoveerd in Zaandam. Sindsdien ligt het schip
weer aan de steiger bij Het Scheepvaartmuseum.
De Vereeniging Nederlandsch Historisch Scheepvaart Museum is in
1916 opgericht en eigenaar van één van de meest vooraanstaande
maritieme collecties ter wereld. De ongeveer 300.000 objecten
zijn afkomstig van rederijen, verzamelaars en liefhebbers uit de
maritieme en marinewereld. Sinds 1973 is het museum
gevestigd in het 's Lands Zeemagazijn aan het Oosterdok bij het
IJ in Amsterdam. (bron: Wikipedia, maart 2012)
De Amsterdam was een spiegelretourschip van de Vereenigde
Oostindische Compagnie (VOC). Begin 1749, tijdens de eerste
reis, ging de Amsterdam verloren door een storm. Het schip
bevatte een kostbare lading en werd daarom het doelwit van
schatzoekers. Tussen 1985 en 1990 is er in Amsterdam een replica
van het schip gebouwd. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Muziekgebouw aan ’t IJ is hét podium voor
hedendaagse muziek in Nederland en klassieke muziek met een blik
van nu. Op 15 juni 2005 opende HM Koningin Beatrix het
gloednieuwe gebouw. Het ontwerp van het Deense architectenbureau
3xN werd meermaals bekroond, onder andere met de ULI Award of
Excellence Europe 2006. Jaarlijks bezoeken circa 100.000 mensen
een concert in het Muziekgebouw.
De Grote Zaal is een van de modernste ter wereld. Veel nieuwe
inzichten en technische ontwikkelingen op het gebied van
akoestiek, flexibiliteit, inrichting en klimaatbeheersing zijn
toegepast in het ontwerp. De nagalmtijd van de zaal is door
middel van een beweegbaar plafond zo in te stellen dat elk
muziekgenre goed tot zijn recht komt. Door de beweegbare vloer
en de eenvoudig te verplaatsen stoelen (725) kunnen
verschillende zaalopstellingen worden gemaakt. Ook zijn de
wanden rond het podium verplaatsbaar, waardoor het podium ruimte
biedt voor zowel intieme kamermuziek als grote orkesten. Door
led-verlichting, waarmee de wanden alle denkbare kleuren kunnen
krijgen, is voor elk concert een andere sfeer op te roepen.
De MSC Lirica is het eerste nieuwgebouwde schip
voor Mediterranean Shipping Company Cruises S.p.A. (MSC
Cruises). Het schip kan 2100 passagiers vervoeren in 780
kajuiten. Op een normale reis accommodeert het schip 1450
passagiers. Het schip telt 780 bemanningsleden. Het schip is
251,25 meter lang en 28,8 meter breed. Passagiers kunnen zich
verplaatsen over 9 dekken. De snelheid van het schip kan
oplopen tot 21,7 knopen. Het schip werd gebouwd op de werf van
Chantiers de l'Atlantique in St.Nazaire in Frankrijk. De
tewaterlating was in november 2002. Het schip vaart onder
Panamese vlag met als thuishaven Panama-stad. (bron: Wikipedia,
maart 2012)
|
|
|

|
|
|
Het velletje "Visit Amsterdam"
Op het velletje Europazegels 2012 is het thema
het water van Amsterdam verbeeld met het 17e-eeuwse schilderij
De bocht van de Herengracht van Gerrit Berckheyde en met een
opname van de Magere Brug over de Amstel.
|
|
|
 |

|
|
|
Het schilderij "De bocht van de Herengracht te
Amsterdam" is een van de bekendste werken van Berckheyde. Het
werd gemaakt in 1685. De afmetingen zijn slechts 62 cm breed en
53 cm hoog. Het werk is sinds 1880 in het bezit van het
Rijksmuseum te Amsterdam.Gerrit
Adriaensz. Berckheyde (Haarlem, 6 juni 1638 - aldaar, 14 juni
1698) was een Nederlands kunstschilder. Gerrit Berckheyde was
leerling van zijn oudere broer, de schilder Job Berckheyde en
van Frans Hals. Samen met zijn broer werkte hij een tijd in
Heidelberg voor de Keurvorst van de Palts. Omstreeks 1660 keerde
hij naar Haarlem terug. In de zomer van dat jaar werd Gerrit lid
van het Sint-Lucasgilde, de beroepsorganisatie voor schilders.
Hij verdronk in 1698 in de Haarlemse Brouwersvaart. Berckheyde
schilderde vanaf 1660 vrijwel uitsluitend stadsgezichten,
voornamelijk van Haarlem, Amsterdam en Den Haag. Ondanks een
grote productie en veel herhalingen, wist hij een hoog niveau te
handhaven.
(bronnen: Wikipedia maart 2012 en www.rijksmuseum.nl)
|
|
|
 |

|
|
|
De Magere Brug (brug nr. 242) is een brug over de
rivier de Amstel in het centrum van Amsterdam. Hij verbindt de
oevers van de Amstel ter hoogte van de Kerkstraat en de Nieuwe
Kerkstraat. De Magere Brug is een ophaalbrug van wit geschilderd
hout, gebouwd in 1934. De eerste brug op deze plek is gebouwd in
1691 en heette de Kerkstraatbrug. Deze had 13 doorvaarten,
waarvan de buitenste in gebruik waren als opslag. Omdat deze
brug erg smal was werd ze in de volksmond de "Magere brug"
genoemd. In 1871 werd deze brug vanwege bouwvalligheid gesloopt
en vervangen door een brug met negen doorvaarten, vergelijkbaar
met de huidige brug. Vijftig jaar later was ook deze brug aan
vervanging toe. Architect P.L. Kramer maakte daarom
verschillende ontwerpen voor een brug van steen en staal. De
Gemeenteraad besloot echter dat er een brug moest komen die
zoveel mogelijk op de bestaande leek, en daarom werd de brug in
1934 gesloopt en vervangen door een vergelijkbare, maar iets
grotere brug, naar tekeningen van P.L. Kramer. De laatste grote
renovatie dateert van 1969.
|
|
|
Aspecten van het ontwerp
De grafische vorm van de uitsnede van de beelden is onder meer
ontleend aan de knikvorm van de Amsterdamse grachtengordel.
Bij de uitwerking is op verschillende manieren verbeeld hoe de
stad zich in het water spiegelt.
Achter elk beeld langs loopt een typografische band die de
relatie met het Normaal Amsterdams Peil (NAP) weergeeft, de
referentiehoogte voor alle hoogtemetingen in Nederland.
Bij de postzegel van het Muziekgebouw aan ’t IJ is een
peilschaal toegevoegd met de kenmerkende maatverdeling van het
NAP. De horizon van de typografische band op deze foto
staat precies op de markering van 0,4 meter onder NAP, het
streefpeil voor de waterstand in Amsterdam.
Op de velrand loopt de grafische knikvorm door; ook uitsnedes
van de foto’s keren hier terug.
Het gebruikte lettertype is ITC Avant Garde Gothic.
De begeleidende teksten op het velletje Europazegels zijn deels
in het Engels, die op het velletje Nederlandzegels in het
Nederlands.
Door het (echte!) velletje te scannen met een mobiele telefoon,
wordt het lied "Aan de Amsterdamse grachten" afgespeeld.
|
|
|
Over de ontwerper
Michaël Snitker is een in Amsterdam gevestigde grafisch
ontwerper.
Na zijn opleiding Grafische Vormgeving aan de Koninklijke
Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag woonde en werkte hij
enkele jaren in Rotterdam
en New York. Daarna verhuisde hij naar Amsterdam waar hij zijn
eigen studio begon. Hij werkt voornamelijk voor opdrachtgevers
uit de culturele sector.
Daarnaast realiseert en ontwerpt hij op eigen initiatief
publicaties in directe samenwerking met uitgevers, architecten,
kunstenaars en schrijvers.
Naast zijn werk als ontwerper doceert hij regelmatig aan de
Academie van Bouwkunst in Amsterdam.
|
|
|
 |
|
Voucher Het Grachtenhuis
Op ieder velletje van de Europazegels/Nederlandzegels 2012 is
een voucher meegedrukt.
Deze voucher geeft recht op 10 procent korting in de
museumwinkel van Het Grachtenhuis in Amsterdam.
Op 15 april 2012 wordt Het Grachtenhuis aan de Herengracht 386
te Amsterdam voor publiek geopend. Dit museum brengt de
geschiedenis van het 17de eeuwse stadsuitbreidingsproject in
beeld, namelijk de Amsterdamse grachtengordel, die in 2010 de
Unesco Werelderfgoedstatus kreeg. De Amsterdamse grachten worden
jaarlijks door ruim drie miljoen toeristen bezocht en gretig
gefotografeerd. De oprichters van het museum hopen dan ook dat
Het Grachtenhuis voor binnen- en buitenlandse bezoekers van
Amsterdam op de eerste plaats van de lijst bezienswaardigheden
zal komen te staan.
Het museum is in één van de best bewaarde grachtenpanden
gehuisvest, ontworpen door architect Philips Vingboons
(1607-1678). Bijzonder is dat de bezoekers vooraf kaartjes via
het Internet moeten kopen, omdat het Grachtenhuis slechts een
beperkt aantal bezoekers tegelijkertijd kan ontvangen. |
|
|
Aanvullende gegevens |
|
|
Verkoop en geldigheid: Uitgiftedatum: 26 maart 2012.
De geldigheidstermijn is onbepaald.
Waarde: Vanaf 1 juli 2010 staat er geen euroaanduiding op
de postzegels meer maar een cijfer.
Op deze postzegels staat Nederland 1 en Europa 1, bedoeld voor
post tot 20 gram met een bestemming respectievelijk binnen
Nederland en Europa.
|
Technische gegevens |
|
|
|
Zegelformaat:
Tanding :
Papier :
Gomming :
Druktechniek:
Oplage :
Bezoek Amsterdam:
Visit Amsterdam:
Drukkerij :
Soort postzegel:
Drukkleuren postzegel: |
36 x 25 mm
13 ½ : 13 ½
normaal met fosforopdruk
synthetisch
offset
360.000 velletjes
330.000 velletjes
Cartor Security Print, Frankrijk
Twee velletjes met elk zes postzegels, beide velletjes
hebben twee verschillende zegelontwerpen
geel, magenta, cyaan, zwart en goud |
|
|
|
|
|
|
|

De Amsterdamse Grachtengordel
De 17e eeuwse grachtengordel binnen de
Singelgracht in het Amsterdamse centrum is volgens de
VN-commissie een culturele locatie
die vanuit internationaal perspectief van uitzonderlijke waarde
is. Amsterdam is blij en trots over de plaatsing op de lijst.
De grachtengordel is het negende
werelderfgoed in Nederland.
Eerder kregen onder andere de Waddenzee, Rietveld Schroderhuis
in Utrecht,
de molens van Kinderdijk en het voormalige eiland Schokland al
een plekje op de lijst.
|
|
|
|