|
|
|
|
|
|
|
|
De Stijl (1917-1931)
|
|
|
|
|
|
De Stijl is een
Nederlandse kunstbeweging, vernoemd naar het in 1917 in Leiden
opgerichte tijdschrift De Stijl.
De belangrijkste leden van De Stijl waren Theo van Doesburg, Piet
Mondriaan, Vilmos Huszár, Bart van der Leck, J.J.P. Oud, Jan Wils,
Robert van 't Hoff, Gerrit Rietveld en Georges Vantongerloo.
De Stijl is vooral een project van kunstenaar en publicist Theo van
Doesburg, de zelfbenoemde oprichter, redacteur en propagandist van De
Stijl.
De leden van De Stijl streefden naar een radicale hervorming van de
kunst, die gelijke tred hield met de technische, wetenschappelijke en
sociale veranderingen in de wereld. Deze hervorming bestond uit
het gebruik van een minimum aan kleuren (primaire kleuren, gecombineerd
met zwart, wit en grijs) en een zo eenvoudig mogelijke vormgeving (bij
voorkeur volgens het orthogonaal stelsel).
Hoewel er van het tijdschrift De Stijl nooit meer dan 300 exemplaren
verkocht werden, had het een grote invloed op de kunst in Nederland en
daarbuiten. Internationaal is De Stijl beter bekend onder de naam
neoplasticisme of Nieuwe Beelding waarbij het vanaf de jaren 30 een
centrale rol in de Europese avant-garde speelde.
(bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/De_Stijl)
|
|
|
|
|
|
Op 27 maart 2017 verschijnt in Nederland het postzegelvelletje "100 jaar
DE STIJL", een kreatie van ontwerpburo PutGootink te Amsterdam.
Dit velletje is gedrukt bij Joh.Enschedé Security Print te Haarlem. Alle
zegels hebben een frankeerwaarde "1" (standaardtarief binnenland tot 20
gram).
De aanleiding van deze uitgifte is het feit dat 100 jaar geleden De Stijl werd opgericht,
een vernieuwende kunstbeweging die ontwerpers en architecten tot op de
dag van vandaag nog beïnvloeden. Kenmerkend voor De Stijl zijn primaire
kleuren, abstracte vormen en rechte lijnen.In
het velletje staan de zegels in verschillende posities, staand, liggend,
rechtop en ondersteboven.
Naast elke zegel is een tab aangebracht met een toepasselijke uitspraak
van de makers van de afgebeelde kunstwerken.
Hieronder worden de zegels nogmaals gepresenteerd, nu in een normale
rechtop positie met de bijbehorende teksten.
|
|
|
|
|
|
|
|
Theo van Doesburg:
"De kunst is vrij in de toepassing van haar middelen, maar gebonden aan
haar eigen wetten." |
Theo van Doesburg:
"De oplossing van de kleur in de architectuur is identiek aan de
oplossing van het tijdsmoment in de schilderkunst." |
Theo van Doesburg:
"Constructie en compositie, ruimte en tijd, het statische en het
dynamische moeten tot één geheel worden gesmeed." |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Theo van Doesburg:
"Wat de Stijlgroep is? Geheel beeldend Europa en binnenkort Amerika!" |
|
Theo van Doesburg:
"Het schilderij moet helemaal geconstrueerd zijn uit zuiver beeldende
elementen, dat wil zeggen kleuren en vlakken."
|
|
|
|
|
|
|
|
Piet Mondriaan:
"Het nieuwe componeren berust op permanente tegenstellingen die elkaars
tegendelen zijn en elkaar opheffen ". |
|
Piet Mondriaan:
"Ik combineer op een plat vlak lijnen en kleurcombinaties met het doel de
algemene schoonheid zo bewust mogelijk weer te geven." |
|
|
|
|
|
|
|
J.J.P.Oud:
"Esthetische en praktische overwegingen hoeven niet met elkaar te botsen."
|
Cornelis van Eesteren:
"Het moderne stadsplan heeft behoefte aan klare functieverdeling."
|
Gerrit Rietveld:
"Onze stoelen, tafels, kasten en andere gebruiksvoorwerpen dat zijn de (abstract-reële)
beelden in ons toekomstig interieur." |
|
|
|
De leden van De Stijl
Het is niet geheel duidelijk welke kunstenaars tot De
Stijl behoorden. In het algemeen worden de volgende 9 mensen tot de kern
van de beweging gerekend: Theo van Doesburg, J.J.P.Oud, Piet Mondriaan,
Vilmos Huszár, Bart van der Leck, Jan Wils, Robert van 't Hoff, Georges
Vantongerloo en Gerrit Rietveld. Cornelis van Eesteren, die maar korte
tijd bij De Stijl was aangesloten, heeft ook een plaats gekregen in het
hierboven beschreven postzegelvelletje.
Hieronder geef ik een korte beschrijving van enkele kunstenaars die voor
De Stijl hebben gewerkt met hun relevante prestaties.
Tevens worden enkele van hun werken getoond als ze op postzegel zijn
verschenen.
|
|
|
|
|
NVPH-1288
|
|
|
Theo van Doesburg (1883-1931)
Theo van Doesburg, pseudoniem van Christian Emil Marie
Küpper, was een Nederlands kunstenaar. Hij staat bekend als een
van de belangrijkste vertegenwoordigers en propagandisten van de
abstracte kunst in de 20e eeuw. Hiertoe richtte hij in 1917 het
tijdschrift De Stijl op waarvan hij lange tijd de enige redacteur was.
Naast schilder was Van Doesburg ook actief als dichter (als pseudoniem
I.K. Bonset), romanschrijver (als pseudoniem Aldo Camini), typograaf,
fotograaf, interieurontwerper en architect.
Van Doesburg propageerde een wereld waarin de kunsten een meer
verheffende, apolitieke en onderling gelijkwaardige plaats innamen
binnen het theoretische kader van de Nieuwe Beelding.
Hiervoor zocht hij aansluiting bij de internationale avant-garde.
Hiernaast de maquette (contra-constructie) van een
huis volgens Van Doesburg. Gemaakt voor een tentoonstelling te Parijs
(1923) onder de titel "Maison particulière".
|
|
|
Cornelis van Eesteren (1897-1988)
Cornelis van Eesteren was een Nederlands architect en stedenbouwkundige.
Hij is bekend om zijn functionalistische stedebouwkundige ontwerpen,
waaronder het Algemeen Uitbreidingsplan van Amsterdam.
Ook was hij korte tijd lid van De Stijl.
Hiernaast en op het postzegelvelletje het ontwerp van een concertzaal
voor de Universiteit van Straatsburg (1926-1928). Het werd echter maar
gedeeltelijk uitgevoerd en het plafond werd geheel geschrapt.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
J.J.P.Oud (1890-1963)
Jacobus Johannes Pieter (Ko) Oud was een Nederlands architect.
Hij is bekend geworden als lid van kunstbeweging De Stijl en voorvechter
van de moderne architectuur.
Zijn betekenis als pionier van het Nieuwe Bouwen is gelijk aan die van
Le Corbusier en Gropius, maar hij was een van de eersten die zich midden
jaren 30 van deze stroming afkeerde, omdat hij vond dat ze nog maar
weinig met architectuur te maken had.
Hierdoor verloor hij het aanzien dat hij in het buitenland had, terwijl
hij in Nederland nog veel belangrijke opdrachten kreeg, zoals die voor
het Nationaal Monument op de Dam te Amsterdam en het monument op het
Militair ereveld Grebbeberg.
|
|
Toelichting bij de afbeeldingen
Linksboven: Maximumkaart met afbeelding van een Kantoorgebouw van
Shell in Den Haag en postzegel NVPH-659 uit 1955.
Rechtsboven: Het Nederlands Congresgebouw te 's
Gravenhage, Ontwerp van Architectenburo Oud. Postzegel NVPH-924 uit
1969.
Linksonder: Nationaal Monument op de Dam te Amsterdam,
een gezamenlijk project van J.J.P.Oud, J.A.Rädecker, Paul Grégoire en
J.W.Rädecker. Postzegel van blok NVPH-2347 uit 2005.
Rechtsonder: Het café-restaurant De Unie in 1925 geopend aan
het Calandplein te Rotterdam. Het ging
bij het bombardement van Rotterdam in 1940 geheel verloren.
In 1986 verrees het gebouw weer, nu aan de Mauritsweg te Rotterdam. De
oorspronkelijke uitvoering is zo getrouw mogelijk gevolgd.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Robert van 't Hoff (1887-1979)
Robert van 't Hoff was een Nederlands architect en
architectuurtheoreticus.
Van 1917 tot 1919 was hij lid van De Stijl.
De villa "Huis ter Heide" kwam van zijn tekentafel en werd gebouwd in
1915.
Postzegel NVPH-920 uit 1969.
|
|
|
|
|
Gerrit Rietveld (1888-1964)
Gerrit Rietveld was een architect die vooral bekend is geworden met zijn
ontwerp van het Rietveld Schröderhuis in Utrecht.
Rietveld ontwierp het huis in 1924 in opdracht van mevrouw Truus
Schröder.
In het huis bevindt zich ook het beroemd geworden meubilair van Rietveld
met zijn gekleurde vlakken.
Rietveld woonde ook in de benedenverdieping waar hij op 76-jarige
leeftijd overleed.
Het Rietveld Schröderhuis staat ook op de lijst van Werelderfgoederen.
|
|
|
|
|
|
|
|
Victory Boogie Woogie
|
|
Piet Mondriaan (1872-1944)
Piet Mondriaan is voor alle De Stijl kunstenaars het grote
voorbeeld.
Zijn strikte geometrie van verticale en horizontale lijnen en het
gebruik van primaire kleuren wordt door de kunstenaars van De Stijl
op eigenzinnige wijze toegepast in gebouwen, meubels, straten, mode
en reclame.
Zo hopen zij niet alleen een ‘nieuwe kunst’, maar een hele nieuwe
moderne maatschappij te realiseren.
In Nederland is zijn bekendste werk "Victory Boogie Woogie", een
onvoltooid schilderij vervaardigd te New York tussen juni 1942 en
januari 1944. Het bevindt zich in het Gemeentemuseum Den Haag.
|
NVPH-1596 uit 1994
"Compositie met gele lijnen"
|
NVPH-1597 uit 1994
Gedeelte uit "Victory Boogie Woogie"
|
|
|
|
|
|
|
|
De Nederlandse posterijen hebben al eerder aandacht geschonken aan De
Stijl. Hierboven is de Eerste-Dag-Envelop (FDC) nummer 210 afgebeeld.
Op 21 juni 1983 verscheen er een serie postzegels van 2 exemplaren met
afbeeldingen van kenmerkende objecten van de beweging: Op de 50 cent
zegel een gestilleerde schildersezel met een werk van Piet Mondriaan en
op de 65 cent zegel het karakteristieke "Maison particulière" van Theo
van Doesburg.
|
|
|
|
Bovenstaande overzicht is verre van compleet. Er zijn nog
veel meer illustraties beschikbaar. Kijk bijvoorbeeld in Google.
Ik heb hier echter geprobeerd om zoveel mogelijk materiaal uit de
filatelie te tonen. Maar zelfs dat is niet compleet.
De volgende 2 websites gaan ook in op het filatelistische aspect van De
Stijl:
http://postzegels.jouwweb.nl/artikels/mondriaan en
http://provincies.jouwweb.nl/utrecht.Toon
Oomens (Februari 2017) |
|
|
|
|
|