|
|
 |

|
Zegel nvph901 uit Zomerzegels 1968 |
Zegel uit serie Heemschut 2011 |
Sint Servaasbrug te Maastricht |
Maastricht (met Nijmegen één van de twee steden in Nederland die
zich de oudste stad van Nederland noemt) werd rond het begin van de
jaartelling bewoond door de Romeinen, bij een doorwaadbare plaats
over de Maas. De naam "Mosae Traiectum" (of "Traiectum ad Mosam")
betekent doorgang over de Maas. In eerste instantie bestond het uit
Maastricht op de westoever en Wyck op de oostoever, verbonden door
de Servaasbrug. Wyck is nu een stadsdeel van Maastricht op dezelfde
plek.
Maastricht groeit langzaam uit tot een belangrijke handelsplaats en
pelgrimsoord. In 1139 is een houten brug met een toren aan Wyckse
zijde in handen van de het kapittel van Sint Servaas, dat tol mag
heffen. Maar de brug is kennelijk een verliespost, kost meer aan
onderhoud dan er inkomsten zijn. Bovendien heeft de brug regelmatig
te lijden van oorlogsgeweld.
In 1275 gebeurt een ramp. Als de processie van de Onze Lieve
Vrouwe-parochie over de propvolle brug trekt, stort de constructie
in.
Honderden gelovigen verdwijnen met heiligenbeelden, vaandels,
relikwieën en al in het water.
Tussen 1280 en 1298 wordt een nieuwe brug gebouwd, een steviger
exemplaar van steen, 160 meter lang. Negen bogen in Naamse steen en
een houten boog aan de Wyckse kant die in geval van oorlog snel
afgebroken kan worden. De brug wordt tussen 1683 en 1716 nog eens
grondig gerenoveerd door Francis Rooman. In de 19e eeuw wordt het
houten gedeelte ook door stenen vervangen.
Van de "Aw Maosbrök" (oude Maasbrug) is nog maar weinig origineel;
op de fundering en een paar stenen na is de authentieke dertiende
eeuwse brug tijdens de vele restauraties verdwenen. Van de tien
bogen zijn er nog maar zeven over. |
 |
|
|
|
|
 |
 |
Zegel nvph902 uit Zomerzegels 1968 |
Zegel uit Europa-serie 2012 |
Magere Brug te Amsterdam |
 |
|
De beroemde "Magere Brug" is in haar huidige vorm een houten dubbele
ophaalbrug of wipbrug en heeft negen doorvaarten.
Zijn naam dankt hij aan de oorspronkelijke smalle brug die de beide
oevers van de Amstel verbond ter hoogte van de Kerkstraat.
In 1671 besloot de vroedschap van Amsterdam tot de aanleg van de
bruggenhoofden, maar daarna gebeurde er vermoedelijk voorlopig niet
veel.
De 'thesaurieren' (beheerders van de stadskas) besloten pas in het
najaar van 1691 dat de brug gebouwd moest worden naar ontwerp van
stadstimmerman Hans Petersom.
Deze eerste "Kerkstraatbrug" bestond uit lange aanbruggen op
eenvoudige houten paaljukken en een beweegbaar middendeel bestaande
uit een enkele klap of val.
Zij telde dertien doorvaarten. In 1772 werd de overspanning van de
middendoorvaart gewijzigd in een dubbele valbrug.
Sommige Amsterdammers beweren dat de brug is genoemd naar de dames
Mager. Dit waren twee schatrijke zusters die ieder aan een kant van
de Amstel zouden hebben gewoond. Zij hadden de houten brug laten
bouwen om gemakkelijk bij elkaar op visite te kunnen gaan.
De werkelijke verklaring is wat nuchterder: vroeger was de brug zó
smal dat twee voetgangers elkaar nauwelijks konden passeren.
Toen het verkeer langs de Amstel toenam werd de brug in 1871
vervangen door een breder exemplaar.
Sindsdien is de aanduiding "mager" niet meer zo van toepassing. Het
blijft echter één van de mooiste
bruggen van Amsterdam.
's Avonds is de Magere Brug met duizenden lampjes romantisch
verlicht.
De brug is dan ook zeer in trek bij verliefden en fotografen. |
|
|
|
|
|
 |

Erasmusbrug te Rotterdam |
|
De
Erasmusbrug is naast de Willemsbrug de tweede brug over de Maas in
het centrum van Rotterdam. De brug verbindt de nieuwe wijk de "Kop
van Zuid" met het centrum aan de noordzijde van de rivier.
De 808 meter lange hangbrug heeft een 139 meter hoge geknikte
asymmetrische betonnen pyloon. Door deze vorm kreeg de brug de
bijnaam "De Zwaan".
Tussen de Kop van Zuid en de pyloon is er een 89 meter lange
basculebrug voor schepen die niet onder de hangbrug door kunnen.
De Erasmusbrug is ontworpen door Ben van Berkel (UN Studio) en
opgeleverd in 1996.
Kort na de opening van de brug door Koningin Beatrix in september
1996 bleek dat het brugdek van de Erasmusbrug bij windkracht zes
onverwacht begon te slingeren.
Om de trillingen te dempen zijn er daarom nieuwe dempers gemonteerd. |
 |
. |
 |
|
|
|
|
Andere Nederlandse bruggen |
|
|
 |
 |
 |
|
|
Zeelandbrug
over de Oosterschelde (1965) |
Ophaalbrug Schipluiden (19e eeuw) en
Spoorbrug Moerdijk (1872-1946) |
Martinus Nijhoffbrug
over de Waal bij Zaltbommel (1996) |
|
|
|
. |
|
|
|
 |
 |
 |
|
|
Van Brienenoordbrug
over de Maas te Rotterdam (1965-1990) |
Herstel Boogbrug Keizersveer
over de Bergse Maas (1931-1946) |
Spoorwegbrug bij Culemborg
over de Lek (1983) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Op 30 maart 2015 gaf Koninklijke PostNL een velletje uit met tien
postzegels over bruggen in Nederland. Nu eens niet de bekende bruggen
van lang geleden, maar 10 opvallende bruggen die na de Tweede Oorlog
werden gebouwd. En dat zijn achtereenvolgens: de HSL-brug
Moerdijk, de Ehzerbrug in Almen, de Kolenhavenbrug in Delft, de Tuibrug
in Heusden, de Zouthavenbrug in Amsterdam, de Jan Waaijerbrug in
Zoetermeer, De Oversteek in Nijmegen, de Zeelandbrug over de
Oosterschelde, de Hanzeboog in Zwolle en de Nesciobrug in Amsterdam:

Hieronder worden de individuele bruggen
nog eens getoond met een extra foto en enige informatie.
|
|
|
|
|
|

HSL-brug Moerdijk, 2006, stalen kokerbrug met betondek.
Architect: Benthem Crouwel, Amsterdam.
Foto: Luuk Kramer, Amsterdam.
|

Op deze foto zien we de nieuwe HSL-brug en daarnaast de oude treinbrug
van de lijn Breda/Roosendaal-Rotterdam over het Hollands Diep.
Foto:
http://www.open.ou.nl/hon/HSLAFL35.htm
|
|
|

Deze brug ligt over het Twentekanaal in Overijssel bij Almen,
tussen de plaatsen Zutphen en Lochem.
Deze foto van de Baileybrug is van Google Maps/Streetview.
|

Ehzerbrug Almen, 1946, stalen vakwerkbrug.
Architect: A.M. Hamilton.
Foto: Luuk Kramer, Amsterdam.
|
|
|

Kolenhavenbrug Delft, 2004, stalen ophaalbrug.
Architect: Joris Smits, Royal HaskoningDHV, Rotterdam. Foto: Bart Nijs,
Overasselt.
|

De Kolenhaven ligt even ten noorden van het centrum van Delft.
Deze foto is afkomstig van
www.wikimedia.org
.
|
|
|

De Tuibrug bij Heusden overspant de Bergse Maas.
Foto: Google Maps/Streetview.
|

Tuibrug Heusden, 1989, betonnen tuibrug met niet omhulde staalkabels.
Architect: Rijkswaterstaat, Wim Snieder. Foto: Michiel Verbeek, Arnhem.
|
|
|

Zouthavenbrug Amsterdam, 2005, onderspannen stalen liggerbrug voor
voetgangers.
Architect: Hans van Heeswijk, Amsterdam. Foto: Luuk Kramer, Amsterdam.
|

Voetgangersbrug nabij Bimhuis te Amsterdam.
Foto:
http://www.bruggenvanamsterdam.nl/piet_heinkade4.htm
|
|
|

Fiets- en Loopbrug te Zoetermeer.
Deze brug gaat over de spoorlijn en verbindt twee parken met elkaar.
Foto: http://www.sybvanbreda.com/
|

Jan Waaijerbrug Zoetermeer, 2014, stalen fiets- en voetgangersbrug.
Architect: Syb van Breda, Leiden. Foto: Foto Linthout, Zoetermeer.
|
|
|

De Oversteek Nijmegen, 2013, boogbrug.
Architect: Chris Poulissen, Antwerpen.
Foto: Hollandse Hoogte, Flip Franssen, Ubbergen.
|

Nachtzicht op de Oversteek. Deze brug overspant de rivier de Waal.
Foto: http://www.panoramio.com/
|
|
|

Deze brug is al eerder op postzegel verschenen. Zie boven.
Foto: www.nu.nl van 2 april 2015.
|

Zeelandbrug Oosterschelde, 1965, betonnen kokerbrug en stalen
basculebrug.
Architect: Combinatie Brug Oosterschelde. Foto: Wim Denijs, Lommel.
|
|
|

Hanzeboog Zwolle, 2011, stalen spoorbrug. Architect: Quist Winterman
Architecten, Rotterdam. Foto: Stefan Verkerk, Wezep.
|

Dit is de spoor- en fietsbrug bij Hattem-Zwolle. De brug overspant de
rivier de IJssel.
Foto:
http://www.nationalestaalprijs.nl/
|
|
|

Fiets- en voetgangersbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal.
Foto: www.flickr.com
|

Nesciobrug Amsterdam, 2006, stalen hangbrug.
Architect: Jim Eyre, Londen. Foto: Luuk Kramer, Amsterdam.
|
|
|
|