Hurtigruten

 
     
 

  Bladerend door diverse reisprogramma's voor cruises kom je vast de "Hurtigruten" tegen. Deze scheepvaartlijn bestaat al sinds 1893.

Hurtigruten betekent in het Noors: "de snelle routes".
Een tocht van 2600 kilometer langs de Noorse fjorden voert van Bergen naar de Noordkaap, het noordelijkste puntje van Europa.

Adembenemend van schoonheid is de natuur aan de westkust van Noorwegen.

 

 
     

 

 


Fjordenlandschap

 
 
 
 

  Op 18 mei 1893 werd tussen de jonge scheepvaartmaatschappij Vesteraalens Dampskibsselskap uit Stokmarkness en de Noorse Overheid een contract getekend voor een wekelijkse scheepvaartlijn tussen Trondheim en Tromsø.

Op 2 juli 1893 voer Kapitein Richard With voor de eerste keer uit en dit markeerde het feitelijke ontstaan van de Hurtigruten.

Op de Noorse postzegel Mi-1127 uit 1993 zien we Richard With en zijn boot de "Vesteraalen".

 
         
 

  In de beginjaren van deze reizen namen de schepen natuurlijk ook post mee.
De verbinding over water was gemakkelijk, want er waren amper goede binnenlandse wegen.
Aan boord van de schepen was dan ook een speciaal postkantoor ingericht.
Post kon op de hele route worden meegegeven en afgeleverd.

De boten van de Hurtigruten zijn verscheidene keren afgebeeld op postzegels van Noorwegen, zoals hier bijvoorbeeld de Mi-749 uit 1977 met de de boten "Kong Haakon" (voorgrond) en de "Dronningen" in de haven van Stavanger, omstreeks 1900.

 
         
 

  Deze postzegel die op 17 juni 1993 werd uitgegeven (Mi-1128) herdenkt het honderdjarig bestaan van de firma Hurtugruten.  
         
 

  Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog trachtte Noorwegen neutraal te blijven, maar de Duitsers vielen het land toch binnen.

Koning Haakon VII weigerde zich over te geven, week uit naar Londen en leidde daar een regering in ballingschap.

Hiernaast een postzegel uitgegeven door de regering in ballingschap, Noorwegen Mi-283 uit 1943.

 
 
 


Ondanks ongemakkelijke toestanden ging het werk gewoon door.
De boten van de Hurtigruten werden onder leiding van de Duitsers ook ingezet voor het vervoer van vracht en vis.
Maar helaas, de boten werden soms ook aangevallen met desastreuze gevolgen.
In 1944 gaf Noorwegen 3 postzegels uit om de slachtoffers van drie van zulke boten te herdenken:
de Barøy, die werd getorpedeerd, de Sanct-Svithun, die werd gebombardeerd, en de Irma, die werd getorpedeerd.
 

 
 
 

 

 
Barøy (Mi-295)
Gebouwd in Trondheim in 1929 als passagiers- en vrachtschip. Gewicht 424 ton.
Deze boot werd op 12 september 1941 beschoten met een torpedo door het Engelse vliegtuig HMS Victorious.
Van de bemanning van 26 personen werden er 18 gedood, waaronder 5 vrouwen. Van de 68 passagiers stierven er 59, waaronder 21 vrouwen en 7 kinderen.
Verder werden er nog 35 Duitse soldaten gedood.
 
 

 

 
D/S Sanct Svithun (Mi-296)
Gebouwd in Danzig/Gdansk (Polen) in 1927, stalen casco, totaal gewicht 734 ton. In 1931 uitgerust met een koeling speciaal bedoeld voor het vervoer van vis.
Op 30 september 1943 werd de Sanct Svithun aangevallen door 6 Britse jagers. De boot was verloren en zonk. Een groot deel van de bemanning en de gasten, ongeveer 80 mensen, kon worden gered door andere bootjes.
Helaas vonden 24 Noren, 19 bemanningsleden en 12 Duitse soldaten de dood. Op de postzegel is duidelijk een Engels vliegtuig te zien, waarmee de bezetter laat weten wie de aanvaller was.
 
 

 

 
D/S Irma (Mi-297)
De Irma werd gebouwd in Middlesbrough in Engeland in 1905. Gewicht 1392 ton. Was eerst in dienst van Engeland, en later in Hamburg (1927-1931). Kwam in 1931 in dienst van de Hurtigruten. Werd ingezet als vracht- en passagiersschip op het traject Bergen-Trondheim. Deze boot werd getorpedeerd op 13 februari 1944. Er kwamen 61 mensen om, waaronder 25 passagiers.
Het tragische van dit voorval was, dat de motortorpedoboot, de MTB-627, die de voltreffers uitdeelde, van Noorwegen zelf was. De boot was gestationeerd bij de Shetland Eilanden. Zoals later zou blijken was de bemanning van de torpedoboot in verwarring omdat de Irma gelijktijdig opvoer met een ander (bevoorradings)schip, de Henry.
De bemanning dacht met een vijandig convooi te maken te hebben.
 
 

 
  In 1993 werd een museum geopend in Stokmarkness, de plaats waar de legendarische kustvaarderlijn de Hurtigruten begonnen was, de thuishaven van Richard With.
Het museum is ingericht in de oude kantoren van de eerste directeuren van de maatschappij. Naast het gebouw ligt nog een oud schip van de fjordenlijn "de Finnmarken" om te bezichtigen.
Het museum vertelt de geschiedenis van de stoomschepen door middel van scheepsmodellen, foto's, films en slide-shows. De Noren zijn trots op hun "Hurtigruten".
 
 

 
 
  Bronnen (onder andere):  
  1. http://home.no.net/bhb2/norway2.htm
2. http://www.hurtigrutemuseet.no
3. http://www.simplonpc.co.uk/Hurti-1.html