|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
George Washington (1732 - 1799 )
Bicentennial Serie 1932
|
|
|
|
|
|

|
|
George Washington is als "Vader des Vaderlands"
tientallen keren geëerd met een postzegel in de Verenigde Staten van
Amerika. Hiernaast is de tweede postzegel van de USA afgebeeld (Scott 2,
uitgegeven op 1 juli 1847).
Hij dankt zijn roem niet alleen aan het feit dat hij de eerste president
was, maar ook de opperbevelhebber van de legers in de
Onafhankelijkheidsoorlog (1775-1783).
In de jaren die daarop volgden werd er eerst een grondwet samengesteld.
Na goedkeuring van de nieuwe grondwet in 1789 door alle toenmalige
staten werd George Washington unaniem aanvaard als de eerste president
van het nieuwe land.
Washington legt op 30 april 1789 de eed af als eerste president op het
balkon van de "Federal Hall" (regeringsgebouw) in Wall Street in de stad
New York.
Hij mocht 2 termijnen dienen als president (1789-1797). |
|
|
De serie "1932 Washington Bicentennial" zijn postzegels
uitgegeven door de Verenigde Staten in 1932 om de 200e verjaardag van de
geboorte van George Washingon te herdenken. Twaalf postzegels zijn
uitgegeven elk met een portret van de president in verschillende
periodes van zijn leven.
De portretten zijn allemaal gebaseerd op bestaande kunstwerken: een
tekening, een standbeeld en schilderijen. De serie is ontworpen
door ontwerpers in dienst van het Bureau of Engraving and Printing
(BEP).
Het zijn allemaal eenkleurige zegels geworden met frankeerwaarden van
0,5 - 10 dollarcent, in de USA catalogus als Scott 704-715.
Hieronder is de gehele (postfrisse) serie afgebeeld samen met het
oorspronkelijk kunstwerk dat er model voor stond.
De beschrijvingen bij de zegels en de foto's zijn overgenomen en
vertaald van een pagina van Wikipedia.
(https://en.wikipedia.org/wiki/1932_Washington_Bicentennial)
|
|
|
|
|
|
 |
Scott #704, Het portret van Washington overgenomen
van een miniatuur schilderijtje van Charles Willson Peale in 1777. Het
origineel bevindt zich in het Metropolitan Museum of Art te New York.
Scott #704, The likeness of Washington taken
from a miniature painted by Charles Willson Peale in 1777, the original
of which is in the Metropolitan Museum of Art. |
 |
|
|

|
Scott #705, Een reproductie
van een ontwerp in gips van Jean Antoine Houdon, gemaakt in 1785, nu
aanwezig in Mount Vernon, het landgoed van Washington.
Scott #705, Reproduction of the profile
bust of Washington by Jean Antoine Houdon made in 1785 and now in Mount
Vernon.
|
 |
|
|

|
Scott #706, Het portret van Washington is hier
overgenomen van een schilderij dat bekend staat als de 'Kolonel uit
Virginia', gemaakt door Charles Willson Peale in Mount Vernon in 1772.
Het origineel bevindt zich nu in de Washington & Lee Universiteit.
Scott #706, The likeness of Washington modeled
from a painting known as the Virginia Colonel made at Mount Vernon in
1772 by Charles Willson Peale, the original of which is now in
Washington and Lee University. |

|
|
|
 |
Scott #707, Dit portret van Washington is gemaakt in Germantown (Pa) door Gilbert Stuart in 1796 en staat bekend als het
'Atheneum Portret', waarvan het origineel zich nu bevindt in het Boston
Museum voor Schone Kunsten.
Scott #707, The likeness of Washington by
Gilbert Stuart from a painting made at Germantown, Pa., in 1796, known
as the Atheneum portrait, the original of which is now in the Boston
Museum of Fine Arts. |

|
|
|

|
Scott #708, Het portret van Washington in het
uniform van een generaal met steek is een reproductie van een schilderij
van Charles Willson Peale geschilderd in Valley Forge in 1777. Het
origineel is nu in de State Normal School van West Chester, Pa.
Scott #708, The likeness of Washington in the
uniform of a general with cocked hat reproduced from a portrait by
Charles Willson Peale painted at Valley Forge in 1777. The original
portrait is now in the State Normal School at West Chester, Pa. |

|
|
|

|
Scott #709, Dit portret van Washington komt van een
schilderij van Charles Willson Peale. Het schilderij werd aan de
National Portrait Gallery geschonken door de vorige eigenaar Mr.William
Patten (Rhinebeck, N.Y.)
Scott #709, The likeness of Washington taken from a
painting by Charles Willson Peale. The painting was donated to the
National Portrait Gallery by its former owner, Mr. William Patten,
Rhinebeck, N.Y. |

|
|
|

|
Scott #710, Het portret van Washington is van een
schilderij van Charles Willson Peale uit 1795. Het bevindt zich nu bij
de New York Historical Society.
Scott #710, The likeness of Washington from a
painting by Charles Willson Peale made in 1795, and now in the
possession of the New York Historical Society. |

|
|
|
 |
Scott #711, Hier is Washington afgebeeld in het
uniform van een generaal zoals op het schilderij van John Trumbull uit 1792. Dit
schilderij bevindt zich nu in Yale Universiteit.
Scott #711, Representing Washington in the uniform of
a general reproduced from a painting by John Trumbull in 1792, now in
Yale University. |

|
|
|

|
Scott #712, Dit portret is van John Trumbull uit 1780,
het origineel is nu in het Metropolitan Museum of Art in New York City.
Scott #712, The portrait painted by John Trumbull in
1780, the original of which is now in the Metropolitan Museum of Art. |

|
|
|

|
Scott #713, Dit portret is afkomstig van een
krijttekening gemaakt door Charles Balthazar Julien Févret de
Saint-Mémin in Philadelphia in 1798.
Scott #713, The profile bust portrait of Washington
facing to the left, reproduced from a crayon drawing made from life by
Charles Balthazar Julien Févret de Saint-Mémin at Philadelphia in 1798. |

|
|
|
 |
Scott #714, Portret van Washington overgenomen van
een pastel portret nu in het bezit van de Masonic Lodge of Alexandria
(Va), voor wie het was vervaardigd door W.Williams in 1794.
Scott #714, The likeness of Washington modeled from a
pastel portrait in the possession of the Masonic lodge of Alexandria,
Va., for whom it was drawn from life by W. Williams in 1794. |

|
|
|

|
Scott #715, Dit portret is overgenomen van een
schilderij van Gilbert Stuart uit 1795. Het is nu in het bezit van het
Metropolitan Museum of Art in New York City.
Scott #715, The portrait of Washington taken from a
painting by Gilbert Stuart in 1795, now in the possession of the
Metropolitan Museum of Art in New York City. |

|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Washington stierf op 67-jarige leeftijd aan een keelontsteking in 1799.
Hij werd begraven op zijn eigen landgoed in Mount Vernon in de staat
Virginia.
De graftombe waarin George en zijn vrouw Martha zijn bijgezet wordt
jaarlijks door duizenden Amerikanen en heel veel toeristen bezocht.
Er zijn vele tientallen postzegels uitgegeven met
portretten en acties van George Washington, de "Vader des Vaderlands".
En zo wordt de Amerikaanse geschiedenis levend gehouden.
|
|
|
|
|
|
|
Noten |
|
|
1 |
De postzegels van de beschreven serie zijn afkomstig uit eigen
verzameling, de postzegel Scott #2 en de foto's zijn afkomstig van
diverse websites.
|
|
|
2 |
De
nadruk in dit artikel ligt bij de serie postzegels uit 1932. Voor een
uitgebreide beschrijving van het leven en de carrière van Washington
wordt verwezen naar andere sites op Internet. |
|
|
3 |
Deze serie is voor veel verzamelaars een gemakkelijk te bereiken doel in
de filatelie. Geen hoge prijzen: de Scott catalogus varieert voor postfris van 0.1 -
11 dollar per zegel.
|
|
Addendum
|

Scott #707
|
|

Scott #720
|
|
|
|
|
|
|
|
The
bicentennial stamps were first placed on sale January 1, 1932, at
the post office in Washington, D.C.
While the bicentennial issue presents many unfamiliar images of
Washington, the Post Office took care to place the widely loved
Gilbert Stuart portrait of the president on the 2-cent stamp, which
satisfied the normal first-class letter rate and would therefore get
the most use. Several months after the series appeared, however, the
first-class letter rate was raised from 2 cents to 3 cents. The
greatly increased demand for 3-cent stamps remained unsatisfied by
emergency reprintings of the 3-cent bicentennial issue and the
3-cent Lincoln regular issue then currently available. Moreover, the
new rate meant that the only Washington stamp available to the
public for everyday use was one that offered a little-known and
quite uncharacteristic image of Washington. Accordingly, the Post
Office felt obliged to rush a new regular issue 3-cent stamp into
production that offered a more familiar Washington portrait. Rather
than taking the time to create a completely new design, the BEP
revamped the bicentennial 2-cent Atheneum value as a 3-cent stamp (Scott
#720), transforming it into a regular issue by eliminating the date
ribbons flanking the portrait. This was printed in the standard
3-cent color.
(souce:
https://en.wikipedia.org/wiki/1932_Washington_Bicentennial)
|
|
|
|
|
|
|
|