|
|
|
|
|

|
|
|
Het Leesplankje van Hoogeveen
|
|
|
Het was de hoofdonderwijzer M.B.Hoogeveen (1863-1941) uit Stiens die in
1897 het "Leesplankje" bedacht. Het Leesplankje van Hoogeveen, met de
woorden "aap noot mies wim zus jet teun vuur gijs lam kees bok weide
does hok duif schapen" is een houten plankje met daarop afbeeldingen en
daaronder de bijbehorende woorden.
Een leesplankje is een hulpmiddel bij het leren lezen. Het bestaat uit
een plankje met één of meer richels waarop de letters van het woord dat
boven de richel is afgebeeld gelegd kunnen worden.
Het leesplankje helpt de leerling om te zien hoe een woord ontstaat door
de verschillende letters. Of anders gezegd: De scholier kan door
samenvoegen van klanken woorden vormen.
|
|
|
|
|
|

Het leesplankje in zijn geheel afgebeeld
|
|
|
In 1906 verschenen nieuwe versies van plankjes en boekjes, die door de
beroemde Cornelis Jetses (1873-1955) werden geïllustreerd. Ook
verscheen een groot formaat schoolplaat van 105 x 93,5 cm met de zelfde
afbeeldingen om aan de muur van het klaslokaal te hangen.
Er kwam nog een tweede plankje (raam, roos, neef, fik, gat, wiel, zes,
juk, schop, voet, neus, muur, bijl, hok, duif, ei). Voor de
onderwijzer(es) waren er verder nog instructieboekjes.
|
|
|

Het tweede plankje in zijn geheel afgebeeld
|
|
|
Op 4 april 2006 werden door TPGpost/PostNL 2 velletjes
uitgegeven in het kader van de "Ouderenzegels" (Zomerzegels) met delen van het eerste
leesplankje:
|
|
|
|
|
|
Op 16 mei 2011 werden 2 aanvullingen uitgegeven met een
toeslag voor de Ouderenhulp:
|
|
|
Op 1 juni 2012 tenslotte verschenen weer 2 aanvullingen
als Zomerzegels met delen van het Leesplankje:
|
|
|

Het leesplankje van Hoogeveen in schooluitvoering aan de muur.
De letters hangen hier aan spijkertjes.
Het leesplankje van Hoogeveen is vele jaren in gebruik
geweest.
De meeste mensen van boven de 60 zullen er waarschijnlijk ook kennis mee
gemaakt hebben.
|
|
|
En hoe leren kinderen tegenwoordig lezen?
Er zijn vele didactische methodes beschikbaar. Als belangrijkste
stromingen zijn er de Globaalmethode en de Veilig-Leren-Lezen-Methode.
De Globaalmethode
Bij deze methode die in het begin van de 20e eeuw is ontstaan en
waartoe ook het LEESPLANKJE behoort gaat uit van gehele woorden, klanken
en hele zinnen, die eerst moeten worden ingeprent.
Soms wordt deze methode wel "natuurlijk lezen" genoemd. Maar deze
methode blijkt uitermate moeilijk voor kinderen die niet zo snel zijn
met lezen en zeker voor kinderen met dyslexie.
De Veilig-Leren-Lezen-Methode
Bij deze methode wordt geoefend met letters en klanken. De kinderen
maken nieuwe woorden met bekende letters, zoals i, ik, nik, kim, vis,
mis,.... en dan a, ma, maan, maas, maak.........enz.
|
|
|
|
|
Hieronder een aantal postzegels die met "Leren lezen" en "Lezen" te maken hebben.
|
|

Woorden maak je van letters
|

Rekenen en taal in een schoolklas in Afrika
|

Samen leren lezen schept een band
|
|
|
|
|
|
|
|

"Opgaan in een boek......."
|

Jong geleerd is oud gedaan.......
|

Het leesuurtje in de klas
|
|
|
|
|
|
|
|

|

Het (voor)lezen van boeken
prikkelt de fantasie....
|

|
|
|
|