Delacroix, de Prins van de Romantiek

 
     
  Ferdinand Victor Eugène Delacroix (Charenton-Saint Maurice, 26 april 1798 – Parijs, 13 augustus 1863) wordt gezien als de belangrijkste Franse kunstschilder van de romantiek, vandaar dat hij ook wel eens "Le prince des romantiques" genoemd wordt.
Hij wordt ook wel een "literair schilder" genoemd (onder meer door Baudelaire) omdat hij zijn thema's vaak ontleende aan schrijvers als Shakespeare (Hamlet et Horatio au cimetière) en Dante (Barque de Dante).
(Source: Wikipedia, 2016)

 

 

 

 

Ferdinand Victor Eugène Delacroix (26 April 1798 – 13 August 1863) was a French Romantic artist regarded from the outset of his career as the leader of the French Romantic school.
As a painter and muralist, Delacroix's use of expressive brushstrokes and his study of the optical effects of colour profoundly shaped the work of the Impressionists, while his passion for the exotic inspired the artists of the Symbolist movement.
A fine lithographer, Delacroix illustrated various works of William Shakespeare, the Scottish writer Walter Scott and the German writer Johann Wolfgang von Goethe.
In contrast to the Neoclassical perfectionism of his chief rival Ingres, Delacroix took for his inspiration the art of Rubens and painters of the Venetian Renaissance, with an attendant emphasis on colour and movement rather than clarity of outline and carefully modelled form.
Dramatic and romantic content characterized the central themes of his maturity, and led him not to the classical models of Greek and Roman art, but to travel in North Africa, in search of the exotic.
Friend and spiritual heir to Théodore Géricault, Delacroix was also inspired by Lord Byron, with whom he shared a strong identification with the "forces of the sublime", of nature in often violent action.
However, Delacroix was given to neither sentimentality nor bombast, and his Romanticism was that of an individualist. In the words of Baudelaire, "Delacroix was passionately in love with passion, but coldly determined to express passion as clearly as possible."
(Source: Wikipedia, 2016)

 

 

 



Yvert-892
Ontwerper en graveur Henry Cheffer.
Verkoop van 4 juni 1951 tot 13 october 1951.
Oplage: 1,4 miljoen exemplaren.
Overigens zit er een klein foutje op deze zegel,
het geboortejaar van Delacroix is niet 1799 maar 1798.

 
       
 


In 1964 is er een grote internationale postzegeltentoonstelling gehouden in het Grand Palais in Parijs.
De Philatec vond plaats van 5 t/m 21 juni 1964.
 

 
 

 
 


In 1963 begon de Franse postdienst al reclame te maken voor dit internationale evenement met de uitgifte van de volgende postzegel:
 

 
 

 
 


Deze postzegel (catalogus Yvert nr 1403) met een oplage van ruim 52 miljoen,
is ontworpen en gegraveerd door de beroemde Franse graveur Pierre Gandon (1899-1990).
Deze zegel toont een aantal details, die ik hier graag wil toelichten
 

 
 
 
Het meest opvallend is natuurlijk een postzegelalbum en een hand die een postzegel met een pincet vasthoudt.

De postzegel in de pincet trok mijn aandacht. Is het een fantasiezegel van ontwerper/graveur Gandon of is het een afbeelding van een bestaande postzegel?
Na wat heen en weer geblader in een Yvert-catalogus heb ik hem toch gevonden:

 
 


 





Dit is de Yvert-1376, ook van diezelfde ontwerper/graveur Gandon,
een emissie van 4 maart 1963 in een oplage van 4,3 miljoen exemplaren.
Het is een afbeelding van "Jacob in gevecht met de engel"
naar een muurschildering van Eugène Delacroix
in de kerk Saint Sulpice in Parijs, hier rechts afgebeeld.
 



 

 
       
 




Op de postzegel uit 1963 staat nog een aardig detail.
Rechtsboven staat een paard afgebeeld, feitelijk en paardenmenner met steigerend paard.
Bezoekers aan de stad Parijs hebben het (misschien) wel gezien
aan het begin van de Champs-Elysées bij Place de la Concorde:
 "de Paarden van Marly".
Er waren 2 paarden, gemaakt in 1739-1745 van Carrara marmer door Guillaume Coustou (1677-1746),
die oorspronkelijk waren geplaatst in het park van Marly in Versailles.
In 1794 werden ze overgeplaatst naar Place de la Concorde in Parijs, met zicht op de Champs-Elysées.
In 1985 gingen ze naar het Louvre Museum
en aan de westkant van Place de la Concorde werden twee replica's gezet van cement.
 

 
 



 



Hier links is het originele werk van Coustou te zien in het Louvre.

En hierboven één van de replica's  bij Place de la Concorde (gezien door Google Maps).

 
       
 

Een ander beroemd schilderij van Delacroix is ook (gedeeltelijk) op postzegel afgebeeld: "La Liberté guidant le peuple".
 
     
 



Postzegel uitgegeven in 1999 ter gelegenheid van de
Internationale tentoonstelling "PhilexFrance 99"
met als thema "Chefs-d'oeuvres de l'Art"
(belangrijke kunstwerken).
 



 

 
 
"De Vrijheid leidt het volk" (Frans: La Liberté guidant le peuple) is een schilderij van de Franse schilder Eugène Delacroix. Het verbeeldt de vrijheid als Marianne, het nationale symbool van Frankrijk, die de revolutionairen aanvoert bij de Julirevolutie van 1830. Het is geschilderd met olieverf. Het doek heeft een afmeting van 260 bij 325 centimeter.
Dit is een van de bekendste en meest nagevolgde schilderijen in de geschiedenis van de Franse schilderkunst. Op het tafereel ziet men de bekende allegorie van de vrijheid: de vrouw (teruggrijpend naar oudere voorstellingsmethodes voor allegorieën) met ontbloot bovenlijf (naaktheid als teken van de kwetsbaarheid — en dus moed — in contrast met het verschrikkelijke dat zich afspeelt).
De vrouw heeft ook een frygische muts aan, die wijst op vrijheid. Rechts van haar ziet men een jongetje (jeugd) dat onverschrokken twee pistolen vasthoudt.
De vlag die de vrouw vastheeft is ook niet zomaar de Franse vlag. Het was de nieuwe vlag met 3 kleuren die wijzen op liberté, égalité en fraternité (vrijheid, gelijkheid en broederschap).

 
 
 




Hierboven de FDC (eerste-dag-envelop) die hoort bij de tentoonstelling van 1999.

 

Delacroix is ook afgebeeld geweest op een Frans bankbiljet van 100 Franc uit 1993.
Ook een gedeelte van zijn werk "La Liberté guidant le peuple" is hierop te zien.



 

 
 
  Noten:
1. De afbeeldingen in dit artikel zijn afkomstig uit eigen verzameling, van Google Maps en van diverse sites op Internet.
2. De teksten komen gedeeltelijk uit Wikipedia (2016).
 
     
  Toon Oomens (Mei 2016)  
     


 

Terug naar INDEX artikels