|
|
|
|
Bladerend door diverse reisprogramma's voor cruises kom je
vast de "Hurtigruten" tegen. Deze scheepvaartlijn bestaat al
sinds 1893.
Hurtigruten betekent in het Noors: "de snelle routes".
Een tocht van 2600 kilometer langs de Noorse fjorden voert van
Bergen naar de Noordkaap, het noordelijkste puntje van Europa.
Adembenemend van schoonheid is de natuur aan de westkust
van Noorwegen.
|
|
|
|
|
|
Fjordenlandschap |
|
|
|
|
|
|
|
Op 18 mei 1893 werd tussen de jonge scheepvaartmaatschappij Vesteraalens
Dampskibsselskap uit Stokmarkness en de Noorse Overheid een contract
getekend voor een wekelijkse scheepvaartlijn tussen Trondheim en Tromsø. Op 2 juli 1893 voer Kapitein Richard With voor de eerste keer uit en dit
markeerde het feitelijke ontstaan van de Hurtigruten.
Op de Noorse
postzegel Mi-1127 uit 1993 zien we Richard With en zijn boot de
"Vesteraalen". |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
In de beginjaren van deze reizen namen de schepen natuurlijk ook post
mee.
De verbinding over water was gemakkelijk, want er waren amper goede
binnenlandse wegen.
Aan boord van de schepen was dan ook een speciaal postkantoor ingericht.
Post kon op de hele route worden meegegeven en afgeleverd.De boten van de Hurtigruten zijn verscheidene keren afgebeeld op
postzegels van Noorwegen, zoals hier bijvoorbeeld de Mi-749 uit 1977 met
de de boten "Kong Haakon" (voorgrond) en de "Dronningen" in de haven van
Stavanger, omstreeks 1900. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Deze
postzegel die op 17 juni 1993 werd uitgegeven (Mi-1128) herdenkt het
honderdjarig bestaan van de firma Hurtugruten. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog trachtte Noorwegen neutraal
te blijven, maar de Duitsers vielen het land toch binnen.
Koning Haakon VII weigerde zich over te geven, week uit naar Londen en
leidde daar een regering in ballingschap.
Hiernaast een postzegel uitgegeven door de regering in ballingschap,
Noorwegen Mi-283 uit 1943. |
|
|
Ondanks ongemakkelijke toestanden ging het werk gewoon door.
De boten
van de Hurtigruten werden onder leiding van de Duitsers ook ingezet voor
het vervoer van vracht en vis.
Maar helaas, de boten werden soms ook aangevallen met desastreuze
gevolgen.
In 1944 gaf Noorwegen 3 postzegels uit om de slachtoffers van drie van
zulke boten te herdenken:
de Barøy, die werd getorpedeerd, de
Sanct-Svithun, die werd gebombardeerd, en de Irma, die werd
getorpedeerd.
|
|
Barøy
(Mi-295)
Gebouwd in Trondheim in 1929 als passagiers- en vrachtschip. Gewicht 424
ton.
Deze boot werd op 12 september 1941 beschoten met een torpedo door het
Engelse vliegtuig HMS Victorious.
Van de bemanning van 26 personen werden er 18 gedood, waaronder 5
vrouwen. Van de 68 passagiers stierven er 59, waaronder 21 vrouwen en 7
kinderen.
Verder werden er nog 35 Duitse soldaten gedood. |
D/S Sanct Svithun (Mi-296)
Gebouwd in Danzig/Gdansk (Polen) in 1927, stalen casco, totaal gewicht
734 ton. In 1931 uitgerust met een koeling speciaal bedoeld voor het
vervoer van vis.
Op 30 september 1943 werd de Sanct Svithun aangevallen door 6 Britse
jagers. De boot was verloren en zonk. Een groot deel van de bemanning en
de gasten, ongeveer 80 mensen, kon worden gered door andere bootjes.
Helaas vonden 24 Noren, 19 bemanningsleden en 12 Duitse soldaten de
dood. Op de postzegel is duidelijk een Engels vliegtuig te zien, waarmee
de bezetter laat weten wie de aanvaller was. |
|
|
|
|
|
D/S Irma (Mi-297)
De Irma werd gebouwd in Middlesbrough in Engeland in 1905. Gewicht 1392
ton. Was eerst in dienst van Engeland, en later in Hamburg (1927-1931).
Kwam in 1931 in dienst van de Hurtigruten.
Werd ingezet als vracht- en passagiersschip op het traject
Bergen-Trondheim. Deze boot werd getorpedeerd op 13 februari 1944. Er
kwamen 61 mensen om, waaronder 25 passagiers.
Het tragische van dit voorval was, dat de motortorpedoboot, de MTB-627,
die de voltreffers uitdeelde, van Noorwegen zelf was. De boot was
gestationeerd bij de Shetland Eilanden.
Zoals later zou blijken was de bemanning van de torpedoboot in
verwarring omdat de Irma gelijktijdig opvoer met een ander (bevoorradings)schip,
de Henry.
De bemanning dacht met een vijandig convooi te maken te hebben. |
|
|
|
|
In 1993 werd een museum geopend in Stokmarkness, de plaats waar de
legendarische kustvaarderlijn de Hurtigruten begonnen was, de thuishaven
van Richard With.
Het museum is ingericht in de oude kantoren van de eerste directeuren
van de maatschappij. Naast het gebouw ligt nog een oud schip van de
fjordenlijn "de Finnmarken" om te bezichtigen.
Het museum vertelt de geschiedenis van de stoomschepen door middel van
scheepsmodellen, foto's, films en slide-shows. De Noren zijn trots op
hun "Hurtigruten". |
|
|
|