"VOLKSWAGEN"     

 

 
     
 


In zijn toespraak op de Berlijnse autotentoonstelling van 1933 greep Hitler de gelegenheid aan om het publiek over zijn plannen te vertellen.
Hoe hij Duitsland wilde motoriseren, hoe iedere Duitser in zijn eigen auto zou rijden en wel over een netwerk van autowegen.
Adolf was gek op auto's, hoewel hij zelf nooit heeft leren autorijden.

Hitler vond in Ferdinand Porsche (1875-1951) de geschikte medewerker. Porsche was op zoek om een goedkoop produkt in massa op de markt te brengen.
Sinds 1934 was hij een prototype aan het testen. Het werd een echte volksauto die slechts 900 Reichsmark zou kosten.

 

 
   

 

     

 
1. Het begin
 
 
Op 26 mei 1938 werd de eerste steen gelegd, op het landgoed van graaf Von Schulenburg te Wolfsberg, voor de gloednieuwe fabriek waar de KdF-wagen zou worden geproduceerd.
Voor deze gelegenheid werd een speciaal stempel gebruikt (afbeelding rechts). Merk op dat in de stempel een swastika omgeven door een kamwiel voorkomt. Dit was het eerste ontwerp voor een embleem van de KdF-wagen.
KdF staat voor Kraft durch Freude (= kracht door vreugde).

Het nieuwe bedrijf was voor die tijd met de modernste technieken uitgerust en moest helemaal niet onderdoen voor de grote Amerikaanse fabrieken.
Maar de leiding van Volkswagen stond niet voor 100% achter de nazi-gedachte en er werd uiteindelijk een nieuw logo ontwikkeld: de letters VW in een kamwiel (zie hieronder).
 


Propaganda frankeerstempel  "VW / KdF-wagen"  (13-5-1939)

 


Grundsteinlegung des Volkswagenwerkes  (26-5-1938)




Op de Internationale Automobieltentoonstelling van Berlijn in 1939 werd de wagen aan het grote publiek voorgesteld.
 

 

 
2. Groei  van Wolfsburg
 




De produktielokatie wordt in de eerste jaren
(tijdens de tweede wereldoorlog)
nog weergegeven als "Stadt des KDF-wagens / Fallersleben".
De lokatie wordt op 8 april 1944 volledig verwoest.

 

In 1948 wordt WOLFSBURG vermeld in de stempels.
 


De Volkswagenstad Wolfsburg was zo trots op zijn automobielfabriek
dat de plaatselijke overheid met de leiding van het bedrijf besloot
het stadswapen als sierraad op de auto aan te brengen,
bijvoorbeeld op het stuurwiel.
Dat gebeurde voor het eerst in 1951.



 




De economische aktiviteit zorgt er in de vijftiger jaren van de 20e eeuw voor dat vele arbeiders van de Volkswagenfabriek
zich komen vestigen in de omgeving van het bedrijf.
Wolfsburg groeit al snel uit tot een stad van 50 duizend inwoners.
De stempel op bovenstaande brief zegt:

"Wolfsburg"
"16.6.59-13"
"Nach 20 jšhringem Bestehen 50000 Einwohner"
"Volkswagenstadt"

 

 

 
3. De Kever
 



 


In 1950 duikt plotseling de benaming KEVER op.  De auto lijkt qua vorm sprekend op een lieveheersbeestje (Coccinella septempunctata).
 




 




 


In Frankrijk spreekt men dan ook van Coccinelle
 


In Engelssprekende landen wordt het de Beetle
 

 

4. Een groeiend wereldbedrijf

 

Enkele produktiecijfers:
In 1950 werden 81779 exemplaren verkocht, in 1953 was dat 151323 en in 1955 al 279986.   En dat was alleen voor de kever.

 



 



 

De totale produktie, aanvankelijk ook legerwagens, was veel groter.
In 1953 vermeldt een stempel van Wolfsburg dat er al een half miljoen Volkswagens zijn verkocht.
In 1955 zou dat al 1 miljoen zijn ('seit Kriegdende', sinds het einde van de oorlog!).
Overal ter wereld komt men dan de Volkswagen tegen.  Bijzonder populair worden ook de bekende "Volkswagenbusjes" die in 1955 op de markt komen.
De oorspronkelijke naam van deze auto was Volkswagen Typ-2 of Transporter.



 

Het busje wordt vooral gebruikt door middenstanders, de brandweer, de politie, de post en bij ziekenvervoer.
 

 



 

 
 


De eenvoudige duurzame techniek van de Volkswagen zorgt voor lage onderhoudskosten.
 

 
 



 

 
 


De lage onderhoudskosten, de betrouwbaarheid, het lage benzinegebruik en tal van praktische elementen
zet bedrijven en organisaties er toe aan de Volkswagen als werkpaard in te zetten.
 

 

  5. Einde van de produktie in Duitsland
 
 
  Op 10 januari 1980 reed de laatste Kever van de band in Duitsland. Maar het merk zal voortleven in alle glorie.
 
   
Verenigingen en organisatoren van evenementen aarzelen niet een afbeelding van de wereldberoemde auto te gebruiken om aan hun evenement een internationale uitstraling te geven, zoals hier bij een postzegeltentoonstelling in Oostenrijk.

 



 




 

Ook de filmindustrie ziet in de Kever een bron van inkomsten.
De film "The Love Bug" werd een groot succes.
Enkele jaren later kwam er zelfs een hele serie films zoals
Herbie rides again (1974),
Herbie goes to Monte Carlo (1977) en
Herbie goes bananas (1980).
 
   
 
 


Ook buiten Duitsland worden heel wat types van de Volkswagen gefabriceerd/geassembleerd en op de markt gebracht.
Zo vinden we bedrijven in SloveniŽ, MaleisiŽ, BraziliŽ, Mexico, Nigeria, Singapare, Venezuela, Zuid-Afrika en de Philippijnen,
in het algemeen dus landen met lage loonkosten.

 

 
 



 

 
 


 


 

  6. En tegenwoordig .......... ?
 
 
 

Tegenwoordig halen heel wat VW-liefhebbers de oude bolides onder het stof vandaan.

 

Men wordt lid van de VW-club.
Met hart en ziel wordt een oude, soms tot schroot verklaarde, kever omgetoverd tot een prachtige wagen.
De een kiest voor een originele uitvoering, de ander laat zijn fantasie de vrije loop.
 

 
 



 



 

 
 


Regelmatig worden bijeenkomsten voor VW-liefhebbers georganiseerd in heel Europa.
Tijdens deze bijeenkomsten ontmoeten duizende VW-fans elkaar.
Aan kleine details zoals lampen, wieldoppen, handkrukken, dashboards en spiegels
herkent men de herkomst en produktiedatum van de wagen.
 

 
 


|
 

 


In het verzamelmilieu is de "bril-kever" de top van alle kevermodellen.
De bril-kever dankt zijn naam aan de twee raampjes achteraan.
Het zijn net de twee glazen van een bril.

 



 

 
 



 

 
 

     
  Noten
 
 

 

Bovenstaande artikel is gebaseerd op een tentoonstellingskader dat is gemaakt door leden van de Koninklijke Postzegelclub Sint-Michielsgilde te Mariakerke (BelgiŽ). Het origineel daarvan is mij ter beschikking  gesteld om op Internet te plaatsen. Er is daarbij een weloverwogen keuze gemaakt uit de vele afbeeldingen. Ook de teksten en de volgorde van de diverse onderdelen zijn hier en daar enigszins gewijzigd.
Ik wil de vereniging alsnog hartelijk dank voor deze medewerking.  Het webadres van de vereniging  is http://www.kon-pzc-st-michielsgilde.tk
 

2

De nadruk van dit artikel ligt op het ontstaan en het verdere leven van de meest beroemde Volkswagen: de Kever.  

3

Voor geÔnteresseerden in de geschiedenis van het bedrijf Volkswagen, verwijs ik graag naar de vele websites op het internet.  
     
 

Toon Oomens  (december 2013)

 
   


Maximumkaart van Nieuw-Zeeland
afgebeeld is de VW1300 Sedan uit 1966

 

 

Terug naar Overzicht Artikelen